Vállalkozók tömegében, ki az aki nagyra viheti?

Különböző válaszokat kapunk, ha feltesszük a kérdést, kiből lesz nagy megvalósító? A legnagyobb kockázati tőkések a vállalkozó tapasztalataira és elért sikereire alapozzák a befektetésüket, míg más VC-k a csapat alkotási képesség és a cégvezetési affinitás alapján döntenek.

De miért nem közelítjük meg egy egész másik irányból a válogatást? Elég egy specifikus adottságot keresnünk az illetőben, ami nem áll kapcsolatban se az IQ-val, se az EQ-val. Ez nem más, mint a rövidtávú alkalmazkodási képesség, amit mérni lehet, tesztelni és fejleszteni. (adaptability quotient, AQ).

De az AQ nem csak start-up indító ötletgazdáknak elengedhetetlen. A technológiai lehetőségek és változások napról napra egyre gyorsabban és gyorsabban érik ingerként az agyunkat. Egy új munkahely, egy új kolléga vagy egy új törvényhatározat mind azonnali alkalmazkodást igényel, ha versenyképesek akarunk maradni.

Az alkalmazkodási képesség felmérésére hasznos módszer, a múltbéli történéseken túllendülni és például az interjúalanyt, “Mi lenne, ha” szituációk elé állítani. A szimulált helyzetek, biztonságos adaptációs affinitás fejlesztő eszközök.

A magas AQ egyik jellemzője még az úgy nevezett “unlearning” képesség, ami a már feleslegessé vált információk és képességek szelektálását jelenti, hogy a helyükre új és naprakészebb eszközök kerüljenek. Hasonlóan egy számítógép tisztító programjához. A gyakorlott “unlearner”-ök nap, mint nap olyan eszközöket keresnek, amivel az elavultakat helyettesíthetik és ezáltal a cégük és saját előrehaladásuk segítik. A legnagyobb indiai gondolkodó Mahatma Gandhi az önéletrajzi könyve végén írja a következőt: “Le kell csökkentenem magam nullára”.

Az üzleti kihasználás és felfedezés között természetes feszültség lakozik, és hajlamosak vagyunk a már meglévő és működő business modelleket többre értékelni, mint egy új lehetőséget. 2000-ben egy üzleti tárgyaláson John Antico a Blocbusters vezérigazgatója nevetve utasított vissza egy online filmkölcsönzésre vonatkozó üzleti tervet, az így is működő üzleti modelljére hivatkozva. A másik fél abban a szobában Reed Hastings volt, aki ma a Netflix vezérigazgatója. A Blockbusters az USA legnagyobb videotéka franchise volt, míg 2010-ben csődbe nem ment a cég, míg ugyanabban az évben a Netflix 15,8 millió dollárral zárta az évet. Így állhat az üzleti siker az új lehetőségek útjába.

Olyan időket élünk, amikor az EQ és az IQ, már kevesebbet ér az azonnali alkalmazkodási képességnél az üzleti életben. A fentebb említett technikákkal mi is tehetünk  saját és cégünk fejlődéséért.



Vélemény, hozzászólás?

1 × 5 =