Vezetői Coaching

Az üzletviteli coaching a jelenleg elérhető legmodernebb, legújabb eszköz a vezetői készségek fejlesztésére. E technika alkalmazása során az érintett vezető egy személyes segítőt, coach-ot kap, aki a személyre szabott tanulási folyamatot a vezetővel szorosan együttműködve coaching típusú megközelítéssel, szakmai hozzáértésével és tapasztalatával, képzettségével, valamint a vezető teljesítményére vonatkozó objektív visszajelzésekkel irányítja.

A coach eszközként a célra speciálisan kialakított feladatokat, technikákat és felméréseket; a coachingülések során irányított interjútechnikát alkalmaz.

A kivitelezés általános jellemzője a coach és kliense közötti megkérdőjelezhetetlen bizalom, a vezető személyes értékeit előtérbe hozó és hangsúlyozó pozitív megerősítések alkalmazása, valamint az előre meghatározott fejlődési célok teljesülésének folyamatos szem előtt tartása.

A coach egy üzleti értelemben vett „jóbarát”, akinek legfőbb feladata és elkötelezettsége a vezető sikerességének növelése.

Coach explaining sports diagram on blackboard

Embereket vezetni, csapatot irányítani és sikereket produkálni gyerekjáték, ha egyensúlyban vagyunk önmagunkkal és a saját személyes céljainkkal.

Munkahelyi életünk során kétfajta stressztípussal találkozunk. Az egyik a „pozitív stressz”: motivál, ösztönöz, ezt érezzük, amikor kihívásokkal találkozunk, vagy amikor visz minket magával a versenyszellem. „Negatív stressz” a túlzott stressz, amely állandó jellegű nyomást gyakorol ránk, a testünket folyamatos, intenzív védekező állásba kényszeríti biológiai értelemben véve. Olyan érzés, mintha folyamatosan menekülnénk valami elől. Ez utóbbi jelentős egészségügyi következményekkel is járhat.

Aggressive man shouting at office workers working at desks

A túlzott stressz a vezetők egyik leggyakoribb „betegsége”. Míg valamekkora mértékű – pozitív – stressz normálisnak tekinthető (nélküle unatkoznánk), a túlzott stressz kezelésének megtanulását esszenciálisnak tartom minden mai modern vezető számára.

A túlzott stressz kialakulásának leggyakoribb okai: nem megfelelő terheléselosztás a vezető és beosztottai között, nem hatékonyan szervezett – vagy nem szervezett – munkafolyamatok, erőforrások-, és/vagy támogatás hiánya, külső- (másokkal szembeni), illetve belső (saját magunkkal szembeni) konfliktusok, amelyeknek kezelési képességeit az érintett még nem sajátította el.

Stressz alatt két alapvető képességünk sérül, vagy szűnik meg: az egyik a kommunikációs készség, a másik az empátia, azaz a mások helyzetébe való beleélőképesség. Mindkettő a beosztottakkal való hatékony kapcsolattartás kelléke, az egyik a bejövő információk feldolgozását (empátia: a motivációs készség alapja), a másik a kimenő információk (célok követése, delegáció) hatékony megosztását hivatott segíteni.

A fentiekben felsorolt összes készség és képesség tanulással javítható, a kibillent egyensúly visszaállítható.

 

Üzenet küldésmedia@smartstaff.hu

vissza a lap tetejére