Personal branding és tanácsadás

Personal branding. Önmárka – Brand You!

Mit jelent a brand? Márka, érték, stílus, vagyon. Mint kifejezés, a marketing tudományokban honosodott meg a 20. században, de a jelenben már jóval többet jelent, mint egy klasszikus szakszó.

A saját márka így fogalmazható meg: az, amit az emberek mondanak valakiről, amikor nincs ott. A sikeres munkakereséshez elengedhetetlen a saját márka kialakítása. Értékes vagyon kovácsolható belőle, ez a vagyon pedig elsősorban azon alapszik, hogy az emberek milyen viselkedést várnak el egymástól különböző körülmények között. Ez tulajdonképpen egy ígéret és annak betartása. Olyan szimbólumok közvetítik, mint a név, megjelenés, vagy beszédstílus.

A személyes márkának 2 dimenziója van: a hírnév és a hatásfok.

Minél nagyobb azon emberek száma, akik ismernek egy illetőt, gondolnak rá, annál jobb az illető márkájának hatásfoka. A másik dimenzióban pedig, minél gyakrabban gondol rá valaki, minél jobb véleménnyel van róla, annál erősebbé válik a hírneve is. Egy erős saját brand kialakításához szükség van mindkét dimenzióra.

Az a márka, ami az emberekhez tartozik, éppúgy építhető, változtatható, mint az emberek saját maguk. A sikeres saját márkához fontos észrevenni ezt, és igyekezni olyan módon építeni, hogy kitűnjön a tömegből. A környezetnek emlékeznie kell rá, hogy kik, mit, és miért csinálnak valamit, és ez mitől más. Minél erőteljesebb márkát sikerül kialakítani, annál több ember fogja ezt és a márkához tartozó embert értékelni.

Bárki felépítheti erőteljes, karakteres személyes márkáját, akár alkalmazott, vagy vállalkozó szeretne lenni. Különösen fontos azonban a saját márka annak, aki értékesítő pozícióban szeretne elhelyezkedni, ahol elvárják tőle, hogy komoly mennyiségű üzletet hozzon tető alá. Számára a saját brand fontosabb, mint bármi más.

A sikeres személyes márka építéséhez a következő alapvető jellemzőknek kell megfelelni: hitelesség és következetesség. A hitelesség alatt azt értjük, hogy egy erőteljes márkának a személyiséget, az életvitelt és a munkát együttvéve kell visszatükröznie. Első lépésként meg kell tudni állapítani, hogy milyen adottságok alapvetőek, és ezeket kell első körben jellegzetessé fejleszteni. Ha valaki hiteles, az emberek tudni fogják, hogyan viszonyuljanak hozzá: lesznek, akik elkerülik, de olyanok is, akik megnyerőnek találják majd.

A másik alapvetés a következetesség. Mindenki szeretné a munkahelyi és magánéletét szétválasztani, de ennek ellenére fontos, hogy a kettő konzisztens legyen egymással. Minél hitelesebb, megbízhatóbb valaki, annál inkább kedvelik majd. Ő lesz az, akire bármikor támaszkodhatnak, mert egy bizonyos módon viselkedik. Éppen ezért szükséges, hogy ugyanaz az ember köszönjön vissza a munkában és bárhol máshol is.

 

Mi jellemzi a személyes márkát?

  1. Az erős személyes márka segít abban, hogy szem előtt lehessünk azon emberek számára, akik pontosan azt keresik, amit mi nyújtani tudunk. Magától értetődően mi jutunk majd az eszükbe. Ha nem emelkedünk ki a tömegből, olyanok leszünk, mint egy árucikk, amelyért csak a legszükségesebb minimális árat fizetik meg. Kitűnő például szolgálnak erre a híres celebek, zenészek, filmsztárok. Azt a többlet összeget, amit megkeresnek, csak részben köszönhetik tehetségüknek, részben pedig a média által kínált lehetőségeket kihasználva erőteljes és egyedi személyes márkájuknak. Számos ismert ember saját márkája egyben egyfajta értékrendszert is megtestesít.
  2. A kialakított személyes brand túlélhet minket. Rengeteg példát találunk arra, hogy a személyes márka évtizedekig, akár századokig is „élő” lehet, ezáltal folytatva a termékek és szolgáltatások eladását. Gondoljunk itt William Shakespeare-re, akinek személyes márkája még mindig bevételt hoz a Royal Shakespeare Company-nak, vagy Marilyn Monroe-ra, akinek ma szavazásokat, híreket, rajongói klubot, és közösségi szolgáltatásokat kínáló weboldala üzemel. Higgyük el, nem kell hírességnek lennünk ahhoz, hogy saját márkánk túléljen minket és még sok-sok emberre hatással legyen.
  3. Talán kicsit meglepő, de saját nevünk is része személyes márkánknak. Ha szeretnénk ezzel is erősíteni a kialakított márkát, figyeljünk rá, hogy nevünk érthetően ejtsük ki. Hogyha nehéz kiejteni, akkor ez is megakadályozhatja a pozítiv szájreklám kialakulását. Ezt akár kiküszöbölhetjük azzal is, ha valamilyen könnyen megjegyezhető magyarázatot fűzünk a kiejtéshez.
  4. Sokan tévesztik össze a személyes márkát a munkahelyi pozícióval. Vannak, akik ezért hajtanak, és ha egyszer megszerezték, nehezen engedik el. Úgy hiszik, a megszerzett pozíció határozza meg, hogy kik is ők. Nincs igazuk, mert munkahelyi pozíciónk ugyan megmutathatja a hierarchiában a helyünk, talán a képességeinkre is rávilágíthat, de nem mutatja meg, hogy miért dolgozunk, és nem tesz minket egyedivé.

 

Építsd ki a személyes márkastratégiádat!

A saját márkastratégia megalkotása során érdemes tanulni a nagyvállalatoktól, akár úgy is, hogy a marketing könyvek vállalati márkaépítési elveit követi az álláskereső. Hogyha elfogadod, hogy a nagyvállalati márkák sikere mindig tudatos tervezés (letisztult kommunikáció, egyértelmű és a termék előnyeivel összhangban álló image eszközök) következménye, akkor a saját márka tervezésében is használhatod ezeket.

A jelenlegi válságban érdemes nagyon sok helyre elküldeni a jelentkezést, de ha a jelölt nem tudja pontosan, hogy melyik cég biztosíthatja számára a megfelelő előrelépési lehetőségeket, haladást, akkor néhány hónap múlva szembetalálja magát a motiválatlanság érzésével és legkésőbb egy év múlva már újabb állást keres.

Tehát a sok jelentkezésnek nagyon komoly és átgondolt munkavállalói felelősséget kell takarnia! A jelölt érdekeit is kell, hogy szolgálja az adott pozíció, amelynek egyenes következménye lesz az adott vállalat céljaiért motiváltan dolgozó munkatárs. A jelölt képzeletében lennie kell egy konkrét karriertervnek, elképzelésnek.

Általában azok a jelöltek kerülnek ki sikeresen az álláskeresési és kiválasztási folyamatból, akik megértik, hogy jobb helyzetben lesznek a személyes márkák piaci versenyében, hogyha:

  • értik, hogy mi a fő mozgatórugójuk és értik, hogy mi vezethet saját márkájuk munkaadói oldalon kialakuló hosszútávú elégedettségéhez (brand satisfaction), elfogadásához (brand adoption) és végül a márkahűséghez (brand loyalty).
  • életrajzukban, motivációs levelükben, kérdőíveikben, az interjú során jól célzott módon és egyértelműen, konkrét és számszerűsíthető tényekkel alátámasztva közlik saját személyes paramétereiket (konkrét feladatok megoldását és konkrét eredményeket adnak meg).

 

A márkastratégia alapja: márkaszemélyiség

Abból kell kiindulni, hogy mi az, ami látszik a személyes márkából. Nagy igazság, hogy az emberek többsége ránézésre véleményt alkot környezetéről, annak kinézete, külseje alapján. Ez fokozottan igaz az emberek vonatkozásában. Abban, hogy megkülönböztethető és megjegyezhető legyen az önmárka, óriási szerepet játszik a külső megjelenés. A saját márka kiépítése során nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a megjelenés egyszerre különböztessen meg másoktól és ugyanakkor összhangban legyen a mögötte álló személyiséggel. Ezt nevezhetjük a saját márkánkkal való önazonosságnak.

Az egyedi és könnyen megkülönböztethető beszédstílus szintén elősegítheti, hogy könnyebben megjegyezhető legyen a márkaszemélyiség. A beszéd mindenki számára természetes folyamat, a kommunikáció fő eszköze, így jelentős szereppel bír, főként napjainkban, ahol a nagy távolságok miatt rendkívül sok kommunikációt folytatnak mobiltelefonon, vagy VOIP (internetes hanghívás) segítségével.

A beszéd tanult képesség, és mint ilyen, fejleszthető. A beszéd mások számára másképpen hat. Az erős, megkülönböztető és megnyerő márkaszemélyiséghez foglalkozni kell azzal, vajon milyen hatással van a beszéd, hang másokra? Ugyanis, bármilyennek is hallja magát valaki, mások nem ugyanazt hallják, mert a hanghullámok terjedésére hatással vannak a fizikai akadályok.

A legjobb módszer az „igazi” hang meghallgatására, valamilyen technikai eszközzel történő felvétel és visszahallgatás. Aki szeretné, hogy megmaradjon mások emlékezetében és egyedi márkaszemélyiséggel rendelkezzen, törődjön tudatosan beszédével és tanuljon meg ne csak beszélni, hanem kommunikálni hangjával.

Amennyiben nem tudod, mi a személyes márkád, vagy bizonytalan vagy a személyes márkád kialakításának lépéseiben, keresd meg kollégánkat!

A Smart Staff segít személyes márkád kiépítésében, hogy jobb állást kapj, vagy jobban tudj érvényesülni jelenlegi munkakörödben!

Miben tudunk segíteni?

Megvizsgáljuk a Jelöltek szakmai tapasztalatait, projektjeit, korábbi konkrét felelősségeit és részletes professzionális teljesítményét. Vezetői és szolgáltatási területen szerzett tapasztalatunk biztosítja számunkra, hogy a legjobb jelölteket válasszuk ki.

Megelégedésünkre szolgál, hogy ezt a stábot a Smart Staffnak köszönhetjük. Zoltán végig nagyon ő szinte volt velem amikor feltárta a helyzetet. Én mindig elégedett voltam azzal amit korábban kaptam, de ő megtalálta azokat a problémákat amiket érdemes kiküszöbölni és amin érdemes javítani. Tehát ez egy olyan tükörkép volt, amit minden cégvezető megköszön hogy ha kap ilyet. A Smart Staff már csak olyan jelölteket adott nekünk tovább, akikre ők voksoltak. Aztán már sokkal könnyebb volt az én dolgom.

Weiler Péter
CEO, Habostorta Kft.